Samochód pancerny znany powszechnie jako Fiat 611 autoblindo, nazywany jest czasami Fiat-Ansaldo, owiany jest mgiełka tajemnicy i wielu niesprawdzonych informacji. Na pierwszy rzut oka wygląda imponująco i aż chce się go porównać do naszego, powstałego o 3 lata wcześniej samochodu pancernego URSUS wz.29. Jednak jak zwykle „nie wszystko złoto co się świeci”. Z powodu różnic między samochodem ciężarowym Fiat 611 C a samochodem pancernym Fiat 611 autoblindo uważam, że bardziej sensowne jest używanie wobec niego nazwy Fiat-Ansaldo z racji zakresu zmian jaki musiano wprowadzić w podwoziu tego samochodu pancernego by sprostać wymaganiom wojska.
Czytaj więcej: Samochód pancerny Fiat 611 znany też jako Fiat-Ansaldo (Regio Esercito) (technika).
Walki z partyzantami w byłej Jugosławii spowodowały, że Włosi opancerzyli prowizorycznie wiele typów pojazdów a nawet seryjnie budowali specjalne opancerzone ciężarówki. Wynikało to z faktu, że jadący drogą konwój mógł być w każdej chwili ostrzelany przez ukrytych w górach partyzantów. Pościg w górach za partyzantami z takiej zasadzki zazwyczaj nie dawał rezultatu a straty na drogach były znaczne.
Czytaj więcej: Opancerzona ciężarówka Renault ADK protetto (Regio Esercito)
Bardzo lubię omawiać konstrukcje techniczne wyjątkowe i pomysłowe a właśnie ta do takich należy "Osa". Już w połowie lat trzydziestych przymierzano się do tworzenia pojazdów o podobnym układzie konstrukcyjnym i testowano prototypy. Bez wątpienia miało to duży wpływ na stworzenie w 1942 r. udanego prototypu pojazdu rozpoznawczego Autoblinda „Vespa” Caproni. Został stworzony w jednej z największych w ówczesnych Włoszech grup przemysłowych Societa Italiana Caproni, choć nzawisko Caproni mocno kojarzy się z lotnictwem.
Czytaj więcej: Prototyp samochodu pancernego Autoblinda „Vespa” Caproni (technika).
Prototyp autocarretta kolejowa opancerzona (autocarretta ferroviarie blindate) powstał w 1942 r. na zlecenie dowództwa wojsk włoskich w Słowenii i Dalmacji (Comando Superiore FF.AA. di Slovenia e Dalmazia) do zadań ochrony torów kolejowych.
Włoski opancerzony mastodont Lancia 3Ro blindato (lub Autocarro Protetto 3Ro), jest imponującym pomysłem na drogowy pojazd pancerny a z racji holowanej przyczepy można powiedzieć o nim jako o drogowym pociągu pancerny. Tak czy inaczej, mały nie był. Pojazd przypomina wiele takich rozwiązań z okresu wojny domowej w Hiszpanii, gdzie jak tylko była taka możliwość to opancerzano ciężarówki, tworząc mniej lub bardziej brzydkie czy pokracznie wyglądające pojazdy z lepszym lub gorszym skutkiem używane w walce. Lancia 3Ro protetto pozostała jedynie prototypem, ale użytkowym, który sprawdził się w działaniu i dysponował silnym uzbrojeniem.
Czytaj więcej: Samochód opancerzony Lancia 3Ro blindato (technika).
Strona 1 z 2