Przez niemal cały okres międzywojenny wojska włoskie szykowały się do wojny takiej jakiej Włosi doświadczyli podczas I W.Ś. Czas i nowe włoskie aspiracje wykazały, że szykowanie się do wojny obronnej w górach (w Alpach) już nie jest potrzebne, że wojny które toczy rzeczywiście Italia odbywają się raczej na równinach i na wielkich przestrzeniach w Afryce. Na progu nowej wielkiej wojny zmieniono więc kierunek przygotowań.
Czytaj więcej: Autocarretta SPA czyli mały pojazd transportowy piechoty (Regio Esercito) (technika).
Pojazd na zdjęciu na oko wygląda na staroświecki twór pochodzący jeszcze sprzed I WW a co najwyżej z okresu tej wojny. To zadziwiające, ale powstał on dużo później i wszedł do eksploatacji o 15 a nawet 20 lat później niż jego wiek można ocenić „na oko”. Wpływ na taką ocenę ma praktyczny brak kabiny kierowcy osłoniętej od góry tylko plandeką, widoczne lampy acetylenowe, czy koła z ogumieniem typu masyw - czyli cechy widoczne w samochodach sprzed I WW. Tymczasem każdy wysoko położony element ma wpływ na stateczność boczną samochodu terenowego i np. zredukowanie do minimum obudowy kabiny kierowcy na pewno nieco tę stateczność poprawiało. Mało tego, tym bardziej nikt nie podejrzewa tego samochodu o to, że ta niepozorna maszyna może zawierać nowoczesne rozwiązania techniczne. A pozory mylą! Tymczasem w Polsce (by sobie to uświadomić) pojazdem o zbliżonych zdolnościach jazdy terenowej były dopiero dwa prototypy Pzinż.303 z 1938 r. (i niestety na dwóch prototypach się skończyło).
Czytaj więcej: Autocarretta OM, czyli mały górski pojazd transportowy. (Regio Esercito) (technika).
W wewnętrznej nomenklaturze fabrycznej średnia ciężarówka serii 464 opracowana została pod koniec 1937 r. na potrzeby ciężkiego transportu wojskowego i cywilnego. Model 3 Ro NM (czyli diesel wojskowy) narodził się w 1938 roku, według specyfikacji wojskowej. Zapotrzebowanie określało wymagania na ciężki samochód ciężarowy mający zastąpić dotychczas używane Lancia Ro. Podstawowe zmiany to zastosowanie nowego 5-cylindrowego silnika wysokoprężnego, zastosowanie – w przeciwieństwie do poprzedników – opon pneumatycznych i nowa transmisja pozwalająca wykorzystać podczas jazdy 8 przełożeń. Nowa Lancia 3 Ro NM mimo napędu 4x2, okazała się wyjątkowo wytrzymałym i niezawodnym oraz wszechstronnym samochodem, który mógł działać z dobrym skutkiem na wszystkich teatrach wojny i we wszystkich warunkach pogodowych, od sowieckich stepów po afrykańskie pustynie.