Poniższe rysunki pochodzą z dokumentacji technicznej okrętów typu Grom. W niniejszym artykule zamieszczony jest rysunek techniczny wyrzutni bomb głębinowych, które w początkowym okresie istnienia okrętów typu Grom znajdowały się wewnątrz kadłuba po bokach maszyny sterowej. Nie zamieszczam tu zdjęć z przedziału maszyny sterowej, gdyż znajdują się one już w artykule: Przedział maszynki sterowej ORP "Błyskawica". Błyskawica cz. IX.
Autor: Maciej Tomaszewski
Z uwagi na ograniczone możliwości wklejania zdjęć o dużej rozdzielczości na tej stronie, jak zwykle, najpierw zamieszczone są ogólne zdjęcia planu a później zbliżenia na jego szczegóły. Na zdjęciu po lewej stronie czerwoną linią zaznaczone jest gdzie znajduje się na ORP "Błyskawica" przedział maszyny sterowej.
Wyrzutnie bomb głębinowych tego typu nie sprawdziły się podczas służby na Atlantyku. Narzekano na ich częste zacięcia. Usunięto je z ORP „Błyskawica” podczas remontu w połowie 1941 r. W wypadku ORP „Grom” spoczęły one na dnie wraz z tym okrętem, choć według niektórych informacji już wcześniej ustawiono na obydwu okrętach pokładowe wyrzutnie bomb głębinowych (przynajmniej jedną skośnie). Na wraku ORP „Grom” nie ma jednak po czymś takim śladu.
Na początek porównanie jak wyglądała rufa okrętów typu Grom, podczas prac wykończeniowych i po wejściu do służby w porównaniu do obecnego wyglądu rufy Okrętu Muzeum ORP „Błyskawica” (zdjęcie z 2008 r.).
Wyrzutnie miały napęd silnikiem elektrycznym, lub awaryjnie ręczny. Na każdej mieściło się po 10 bomb głębinowych. Bomby uzupełniano poprzez dwa prostokątne luki w pokładzie rufowym, które obecnie na ORP „Błyskawica” już nie istnieją. Warto zauważyć, że lewa i prawa wyrzutnia różniły się od siebie konstrukcją napędu.
Zdjęcie powstało podczas pokazowych działoczynów już w W. Brytanii, podczas wizyty gen. Władysława Sikorskiego. Po lewej stronie fragment tego zdjęcia, gdzie przy masce działa widoczny jest otwarty właz do warsztatu okrętowego, dalej na lewo luk prostokątny do uzupełniania zapasu bomb głębinowych na lewoburtowej wyrzutni BG. Fragment jego odpowiednik dla prawoburtowej wyrzutni widoczny jest na lewo poniżej. Pomiędzy nimi znajduje się wentylator przedziału maszyny sterowej a dalej w kierunku rufy właz do przedziału maszyny sterowej. Warto zwrócić uwagę na wygiętą rurę na dole zdjęcia. Jest to wlot wentylacji prowiantury dodany podczas przedwojennych modernizacji.
Po lewej stronie współczesne zdjęcie ORP Grom z dna Rombakkenfiordu autorstwa Tomasza Stachury. Widoczne jest to samo stanowisko dział rufowych. Pod lufą działa od lewej burty widoczny otwarty właz do warsztatu okrętowego. Bliżej widoczny prostokątny luk do uzupełniania bomb głębinowych na lewoburtowej wyrzutni. Poniżej wentylator przedziału maszynki sterowej. W samym dolnym, lewym narożniku zdjęcia właz do przedziału maszyny sterowej.
Maciej Tomaszewski
Źródła:
Wojskowe Biuro Historyczne, Centralne Archiwum Wojskowe, archiwum MMW, Instytut Sikorskiego.
Fotoreportaż ze sterówki ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:
Zdjęcia sterówki ORP Błyskawica znajdziesz tu
Początek fotoreportażu z ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:
Początek fotoreportażu z ORP Błyskawica znajdziesz tu
Fotoreportaż z kabiny nawigacyjnej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:
Kabina nawigacyjna ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu
Fotoreportaż z niedostępnego dla zwiedzających Salonu Kaprów na ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:
Salon Kaprów na ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu
Podstawa prawna: Artykuł ma zadania dydaktyczno-naukowe i ma na celu krzewienie wiedzy oraz analizę krytyczną, w dążeniu do wyjaśnienia wszystkich faktów. Autor zastrzega sobie stosowanie form dozwolonego użytku publicznego, jak np. prawo cytatu. Jednakże wszystkie osoby, które uznałyby się za pokrzywdzone, autor prosi o kontakt, w celu wyjaśnienia i ewentualnego usunięcia dzieł, które byłyby objęte prawami własności.