Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

b_211_158_16777215_00_images_1_SterB_DSC01734.JPG

Poniższe rysunki pochodzą z dokumentacji technicznej okrętów typu Grom. W niniejszym artykule zamieszczony jest rysunek techniczny wyrzutni bomb głębinowych, które w początkowym okresie istnienia okrętów typu Grom znajdowały się wewnątrz kadłuba po bokach maszyny sterowej. Nie zamieszczam tu zdjęć z przedziału maszyny sterowej, gdyż znajdują się one już w artykule: Przedział maszynki sterowej ORP "Błyskawica". Błyskawica cz. IX.

 

 

 

 

 

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC1690h.jpg

 

Z uwagi na ograniczone możliwości wklejania zdjęć o dużej rozdzielczości na tej stronie, jak zwykle, najpierw zamieszczone są ogólne zdjęcia planu a później zbliżenia na jego szczegóły. Na zdjęciu po lewej stronie czerwoną linią zaznaczone jest gdzie znajduje się na ORP "Błyskawica" przedział maszyny sterowej.

 

Wyrzutnie bomb głębinowych tego typu nie sprawdziły się podczas służby na Atlantyku. Narzekano na ich częste zacięcia. Usunięto je z ORP „Błyskawica” podczas remontu w połowie 1941 r. W wypadku ORP „Grom” spoczęły one na dnie wraz z tym okrętem, choć według niektórych informacji już wcześniej ustawiono na obydwu okrętach pokładowe wyrzutnie bomb głębinowych (przynajmniej jedną skośnie). Na wraku ORP „Grom” nie ma jednak po czymś takim śladu.

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_rufaB_3.jpgb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_rufaB_4.jpgb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01188.JPG

 

 

Na początek porównanie jak wyglądała rufa okrętów typu Grom, podczas prac wykończeniowych i po wejściu do służby w porównaniu do obecnego wyglądu rufy Okrętu Muzeum ORP „Błyskawica” (zdjęcie z 2008 r.).

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01728.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01731.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01734.JPG

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01736.JPG

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01737.JPG

 

 


zas_mini_super_T.png

Wyrzutnie miały napęd silnikiem elektrycznym, lub awaryjnie ręczny. Na każdej mieściło się po 10 bomb głębinowych. Bomby uzupełniano poprzez dwa prostokątne luki w pokładzie rufowym, które obecnie na ORP „Błyskawica” już nie istnieją. Warto zauważyć, że lewa i prawa wyrzutnia różniły się od siebie konstrukcją napędu. 

 

 

 

 

 

 

Maciej Tomaszewski

 

 

 

 

 

Źródła:

Wojskowe Biuro Historyczne, Centralne Archiwum Wojskowe, archiwum MMW.

 

 

 

 

Fotoreportaż ze sterówki ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Zdjęcia sterówki ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

 

Początek fotoreportażu z ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Początek fotoreportażu z ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

 

Fotoreportaż z kabiny nawigacyjnej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Kabina nawigacyjna ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

 

 

Fotoreportaż z niedostępnego dla zwiedzających Salonu Kaprów na ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Salon Kaprów na ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

 

Podstawa prawna: Artykuł ma zadania dydaktyczno-naukowe i ma na celu krzewienie wiedzy oraz analizę krytyczną, w dążeniu do wyjaśnienia wszystkich faktów. Autor zastrzega sobie stosowanie form dozwolonego użytku publicznego, jak np. prawo cytatu. Jednakże wszystkie osoby, które uznałyby się za pokrzywdzone, autor prosi o kontakt, w celu wyjaśnienia i ewentualnego usunięcia dzieł, które byłyby objęte prawami własności.