Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

Reklama

b_242_181_16777215_00_images_1_SterB_IMG_5768a.JPG

Sterówka niszczyciela ORP „Błyskawica” także zachowała oryginalne zabytki istniejące na niej od czasów budowy. Wielkie podziękowania dla załogi niszczyciela za codzienny trud włożony w zachowanie naszego dziedzictwa historycznego.

UWAGA: artykuł zawiera wiele zdjęć dla modelarzy, którzy ewentualnie chcieliby się podjąć stworzenia modeli redukcyjnych, czy przekrojów okrętu.

 

 

 

Autor: Maciej Tomaszewski 

 

 

Autor wyraża gorące podziękowania Z.D.O. kmdr ppor. Markowi Mielnikowi i opiekunowi centrali artyleryjskiej z obsługi artylerii (224) Piotrowi Andrzejewskiemu, za wyjątkowy wkład w zachowaniu najcenniejszych pamiątek na ORP "Błyskawica" i umożliwienie szczegółowego zapoznania się z nimi. 

 

 ORP "Błyskawica jest obecnie okrętem muzeum zacumowanym w porcie Gdynia zas_mini_super_T.png

 

 

1. do sterówki wchodzi się z kabiny nawigacyjnej pokonując kilka stopni. Skos ściany po lewej, to obudowa schodów wiodących na pomost bojowy.
1. do sterówki wchodzi się z kabiny nawigacyjnej pokonując kilka stopni. Skos ściany po lewej, to obudowa schodów wiodących na pomost bojowy.
2. sterówka ma poziom podłogi podwyższony w stosunku do kabiny nawigacyjnej. Przestrzeń pod sterówką wykorzystana jest przez różne instalacje do których czasami trzeba się dostać niewielkim włazem widocznym pod schodami.
2. sterówka ma poziom podłogi podwyższony w stosunku do kabiny nawigacyjnej. Przestrzeń pod sterówką wykorzystana jest przez różne instalacje do których czasami trzeba się dostać niewielkim włazem widocznym pod schodami.
3. wejście do sterówki jest bardzo wąskie.
3. wejście do sterówki jest bardzo wąskie.

 

 

4. skrzynka łączeniowa telegrafów, kotłowni i bezpieczeństwa.
4. skrzynka łączeniowa telegrafów, kotłowni i bezpieczeństwa.
5. odsuwane drzwi do sterówki od strony kabiny nawigacyjnej.
5. odsuwane drzwi do sterówki od strony kabiny nawigacyjnej.
6. odsuwane drzwi do sterówki widoczne z wnętrza sterówki.
6. odsuwane drzwi do sterówki widoczne z wnętrza sterówki.

 

 

7. prawa strona sterówki
7. prawa strona sterówki
8.
8.
9.
9.

 

 

10.
10.
11.
11.
12. największym "rarytasem" jest świetnie zachowana kolumna sterowa.
12. największym "rarytasem" jest świetnie zachowana kolumna sterowa.

 

 

13.
13.
14.
14.
15. aż trudno uwierzyć, że urządzenie służyło tak długo i nadal pozostaje sprawne.
15. aż trudno uwierzyć, że urządzenie służyło tak długo i nadal pozostaje sprawne.

 

 

16.
16.
17.
17.
18.
18.

 

 

19.
19.
20.
20.
21.
21.

 

 

22.
22.
23.
23.
24. zachowany wskaźnik położenia steru. Taki sam wskaźnik znajduje się na pomoście bojowym, ale jest zamalowany czarną farbą.
24. zachowany wskaźnik położenia steru. Taki sam wskaźnik znajduje się na pomoście bojowym, ale jest zamalowany czarną farbą.

 

 

25. widok z otwartego okna na podnośnik amunicyjny dział znajdujących się przed nadbudówką dowodzenia.
25. widok z otwartego okna na podnośnik amunicyjny dział znajdujących się przed nadbudówką dowodzenia.
26. widok w kierunku dziobu okrętu. Widoczny przed stanowiskiem dział park amunicyjny przedtem nie znajdował się w tym miejscu.
26. widok w kierunku dziobu okrętu. Widoczny przed stanowiskiem dział park amunicyjny przedtem nie znajdował się w tym miejscu.
27. widok aż zapiera dech w piersi. Jako dziecko tak wyobrażałem sobie "prawdziwe koło sterowe". Szkoda, że na współczesnych statkach takich nie ma. Po tym widoku i wizycie w centrali artyleryjskiej, można się ździwić ile mosiądzu znajdowało się na ówczesnych okrętach.
27. widok aż zapiera dech w piersi. Jako dziecko tak wyobrażałem sobie "prawdziwe koło sterowe". Szkoda, że na współczesnych statkach takich nie ma. Po tym widoku i wizycie w centrali artyleryjskiej, można się ździwić ile mosiądzu znajdowało się na ówczesnych okrętach.

 

 

28.
28.
29.
29.
30. detale koła sterowego i kolumny sterowej.
30. detale koła sterowego i kolumny sterowej.

 

 

31. lewa strona sterówki.
31. lewa strona sterówki.
32.
32.
33. zbliżenie na koło sterowe - jaka szkoda, że zapomniałem wyłączyć datownika w aparacie :(
33. zbliżenie na koło sterowe - jaka szkoda, że zapomniałem wyłączyć datownika w aparacie :(

 

 

34.
34.
35.
35.
36. detale lewej strony kolumny sterowej
36. detale lewej strony kolumny sterowej

 

37.
37.
38.
38.
39. wszystkie okna w sterówce można otworzyć, opuszczając szybę w dół. Do opuszczania służy specjalna korba. Marynarze śmieją się, że to jak "zimny łokieć" w samochodzie.
39. wszystkie okna w sterówce można otworzyć, opuszczając szybę w dół. Do opuszczania służy specjalna korba. Marynarze śmieją się, że to jak "zimny łokieć" w samochodzie.

 

 

40.
40.
41.
41.
42. wychodząc ze sterówki ma się przed sobą wspomnianą już skrzynkę łączeniową.
42. wychodząc ze sterówki ma się przed sobą wspomnianą już skrzynkę łączeniową.

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawdę mówiąc obserwując z zewnątrz ilość okien jakie posiada sterówka wydawało mi się, że jest to duże pomieszczenie. Gdy do niego wszedłem byłem zaskoczony małymi wymiarami.

 

 

43. widok okien sterówki w 2008 roku.
43. widok okien sterówki w 2008 roku.
44. widok sterówki w 2018 roku.
44. widok sterówki w 2018 roku.
45. widok sterówki w 2018 roku.
45. widok sterówki w 2018 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

PS.

Przepraszam za datę na zdjęciach. Nie zwróciłem uwagi na ustawienia aparatu fotograficznego. Niestety psuje to efekt.

 

 

 Zdjęcia Maciej Tomaszewski 

 

 

110. ORP Błyskawica, trudne do porównania zdjęcia - obecne...
110. ORP Błyskawica, trudne do porównania zdjęcia - obecne...
111. ORP Błyskawica, ... i z magazynu Life, lecz od prawej burty.
111. ORP Błyskawica, ... i z magazynu Life, lecz od prawej burty.
112. ORP Błyskawica, widok z przodu po osi symetrii okrętu. Tu widać wyraźnie, że dalocelownik znajduje się bliżej prawej burty.
112. ORP Błyskawica, widok z przodu po osi symetrii okrętu. Tu widać wyraźnie, że dalocelownik znajduje się bliżej prawej burty.

 

 

Jak widać na zdjęciu z magazynu Life, przynajmniej na jednym oknie sterówki zainstalowana była wycieraczka. Jednak takie rzeczy robi się zazwyczaj symetrycznie a nie wiadomo, czy maska działa nie zasłoniła więcej wycieraczek na innych oknach. Warto jeszcze przyjrzeć się starym zdjęciom.

 

 

 

 

Fotoreportaż z niedostępnego dla zwiedzających pomieszczenia maszynki sterowej na ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Pomieszczenie maszynki sterowej na ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

 

Początek fotoreportażu z ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Początek fotoreportażu z ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

Początek opisu centrali artyleryjskiej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Początek opisu centrali artyleryjskiej ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

Podstawa prawna: Artykuł ma zadania dydaktyczno-naukowe i ma na celu krzewienie wiedzy oraz analizę krytyczną, w dążeniu do wyjaśnienia wszystkich faktów. Autor zastrzega sobie stosowanie form dozwolonego użytku publicznego, jak np. prawo cytatu. Jednakże wszystkie osoby, które uznałyby się za pokrzywdzone, autor prosi o kontakt, w celu wyjaśnienia i ewentualnego usunięcia dzieł, które byłyby objęte prawami własności.