Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

Reklama

b_227_170_16777215_00_images_1_SalKapB_IMG_5736.JPG

Słynny Salon Kaprów przewija się w wielu relacjach telewizyjnych z okazji różnych świat, czy nominacji i rozpala wyobraźnię. Nie wszyscy mogą go zobaczyć i poczuć jego klimat. Zapraszam więc na fotoreportaż. Przy okazji zdradę jak wygląda mesa oficerska. Można też zobaczyć salon kapitana. Na koniec ciąg komunikacyjny nadbudówki dziobowej.

UWAGA: artykuł zawiera wiele zdjęć dla modelarzy, którzy ewentualnie chcieliby się podjąć stworzenia modeli redukcyjnych, czy przekrojów okrętu.

 

 

Autor: Maciej Tomaszewski 

 

 

Autor wyraża gorące podziękowania Z.D.O. kmdr ppor. Markowi Mielnikowi i opiekunowi centrali artyleryjskiej z obsługi artylerii (224) Piotrowi Andrzejewskiemu, za wyjątkowy wkład w zachowaniu najcenniejszych pamiątek na ORP "Błyskawica" i umożliwienie szczegółowego zapoznania się z nimi. 

 

 ORP "Błyskawica jest obecnie okrętem muzeum zacumowanym w porcie Gdynia zas_mini_super_T.png

 

 

1. widok na wnętrze Salonu Kaprów od wejścia
1. widok na wnętrze Salonu Kaprów od wejścia
2. lewa przednia strona Salonu Kaprów
2. lewa przednia strona Salonu Kaprów
3. na prawo od wejścia znajduje się część jadalna, która może może być oddzielona od reszty Salonu Kaprów zamykanymi ścianami.
3. na prawo od wejścia znajduje się część jadalna, która może może być oddzielona od reszty Salonu Kaprów zamykanymi ścianami.

 

 

4. wnętrze części jadalnej
4. wnętrze części jadalnej
5. miejsca dla najważniejszych dostojników
5. miejsca dla najważniejszych dostojników
6. prawa strona Salonu Kaprów w kierunku części jadalnej.
6. prawa strona Salonu Kaprów w kierunku części jadalnej.

 

 

7. rzeźba upamiętniająca otrzymanie przez okręt Order Wojenny Virtuti Militari
7. rzeźba upamiętniająca otrzymanie przez okręt Order Wojenny Virtuti Militari
8. wejście od strony dziobu do części jadalnej
8. wejście od strony dziobu do części jadalnej
9. rzeźba z nazwą salonu umieszczona centralnie na przednie jego ścianie.
9. rzeźba z nazwą salonu umieszczona centralnie na przednie jego ścianie.

 

 

10. i już w kierunku wyjścia z salonu - lewy tylny narożnik salonu.
10. i już w kierunku wyjścia z salonu - lewy tylny narożnik salonu.

ORP „Błyskawica pełni obecnie też funkcje reprezentacyjne. Jest to ogromny prestiż i wielkie wyzwanie. Na pokładzie gościli wszyscy nasi dotychczasowi Prezydenci, szefowie rządów, nie wspominając o ministrach i pomniejszych urzędnikach. Wiązało się to z ważnymi uroczystościami, jak nominacje, awanse i święta państwowe. 

 

Na Salon Kaprów zostały zaadaptowane byłe dziobowe pomieszczenia załogi pod przednim pokładem okrętu.

 

 

 

 

 

 

Mesa oficerska

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SalKapB_IMG_5729.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SalKapB_IMG_5730.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SalKapB_IMG_5731.JPG

 

W wypadku obu pomieszczeń na miejscu pod godłem narodowym może zasiadać jedynie dowódca okrętu.

 

Widoczny na zdjęciach pochylony sufit pomieszczeń nie jest przypadkowy. Sfotografowane pomieszczenia znajdują się pod górnym pokładem. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że pokłady, na które mogą wdzierać się fale, mają spadek na boki by woda mogła szybciej z nich spływać. Ułatwia to też spływanie deszczówki, itp. Konsekwencją jest także odpowiedni spadek sufitów w pomieszczeniach pod nimi.

 

PS.

Przepraszam za datę na zdjęciach. Nie zwróciłem uwagi na ustawienia aparatu fotograficznego. Niestety psuje to efekt.

 Zdjęcia Maciej Tomaszewski 

 

Inne niedostępne pomieszczenia

 

 

Salon kapitański ORP Błyskawica
Salon kapitański ORP Błyskawica

Salon kapitański ORP Błyskawica
Salon kapitański ORP Błyskawica

Salon kapitański ORP Błyskawica
Salon kapitański ORP Błyskawica

 

 

Salon kapitański ORP Błyskawica
Salon kapitański ORP Błyskawica
Kabina dowódcy ORP Błyskawica kmdr Waltera Jarosza (urządzenia tajne usunięte)
Kabina dowódcy ORP Błyskawica kmdr Waltera Jarosza (urządzenia tajne usunięte)
Kabina zastępcy dowódcy ORP Błyskawica kmdr Marka Mielnika (urządzenia tajne usunięte)
Kabina zastępcy dowódcy ORP Błyskawica kmdr Marka Mielnika (urządzenia tajne usunięte)

 

Kuchnia załogi w nadbudówce rufowej. Stan sprzed remontu, rok 2020
Kuchnia załogi w nadbudówce rufowej. Stan sprzed remontu, rok 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ciąg komunikacyjny nadbudówki dziobowej.

 

1. Dolny poziom ciągu komunikacyjnego nadbudówki dziobowej ORP „Błyskawica”.

 

 

1. ORP Błyskawica, trap wiodący z kadłuba do nadbudówki.
1. ORP Błyskawica, trap wiodący z kadłuba do nadbudówki.
2. ORP Błyskawica. Wewnątrz nadbudówki po prawej burcie znajduje się pomieszczenie, które w języku cywilnym można by było nazwać parterem w klatce schodowej. Widok na prawy tylny narożnik. Poniżej świetlika znajduje się właz z trapem zejściowym do kadłuba.
2. ORP Błyskawica. Wewnątrz nadbudówki po prawej burcie znajduje się pomieszczenie, które w języku cywilnym można by było nazwać parterem w klatce schodowej. Widok na prawy tylny narożnik. Poniżej świetlika znajduje się właz z trapem zejściowym do kadłuba.
3. ORP Błyskawica, lewa ściana tego pomieszczenia z trapem wiodącym na wyższy poziom, na prawo znajduje się wejście do korytarza pomieszczeń oficerskich. Warto zwrócić uwagę na skomplikowany system wentylacyjny znajdujący się pod sufitem tego wysokiego pomieszczenia. Jeden silnik elektryczny systemu widoczny na zdjęciu znajduje się na lewej ścianie.
3. ORP Błyskawica, lewa ściana tego pomieszczenia z trapem wiodącym na wyższy poziom, na prawo znajduje się wejście do korytarza pomieszczeń oficerskich. Warto zwrócić uwagę na skomplikowany system wentylacyjny znajdujący się pod sufitem tego wysokiego pomieszczenia. Jeden silnik elektryczny systemu widoczny na zdjęciu znajduje się na lewej ścianie.

 

 

4. ORP Błyskawica. Pod sufitem zawieszony jest większy silnik systemu wentylacji. Na zdjęciu widoczny od lewej burty.
4. ORP Błyskawica. Pod sufitem zawieszony jest większy silnik systemu wentylacji. Na zdjęciu widoczny od lewej burty.
5. ORP Błyskawica. Ostrzeżenie zamieszczone na zamocowaniu tego silnika.
5. ORP Błyskawica. Ostrzeżenie zamieszczone na zamocowaniu tego silnika.
6. ORP Błyskawica. Widok na przednią ścianę pomieszczenia, a dokładnie lewy narożnik pod sufitem. Widać ogromną ilość przeciągniętych przez pomieszczenie kabli. Poniżej w tej ścianie znajduje się wejście do korytarza pomieszczeń oficerskich.
6. ORP Błyskawica. Widok na przednią ścianę pomieszczenia, a dokładnie lewy narożnik pod sufitem. Widać ogromną ilość przeciągniętych przez pomieszczenie kabli. Poniżej w tej ścianie znajduje się wejście do korytarza pomieszczeń oficerskich.

 

 

7. ORP Błyskawica. Wejście do pomieszczeń oficerskich.
7. ORP Błyskawica. Wejście do pomieszczeń oficerskich.
8. ORP Błyskawica. Korytarz pomieszczeń oficerskich. W głębi pomieszczenia kapitańskie.
8. ORP Błyskawica. Korytarz pomieszczeń oficerskich. W głębi pomieszczenia kapitańskie.
9. ORP Błyskawica. trap w lewej ścianie prowadzi na poziom kabiny nawigacyjnej. W głębi po prawej widać wyjście na lewe skrzydło pomostu nawigacyjnego.
9. ORP Błyskawica. trap w lewej ścianie prowadzi na poziom kabiny nawigacyjnej. W głębi po prawej widać wyjście na lewe skrzydło pomostu nawigacyjnego.

 

 

10. ORP Błyskawica. Trap wiodący na wyższy poziom.
10. ORP Błyskawica. Trap wiodący na wyższy poziom.

 

Kabina nawigacyjna ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

Fotoreportaż z kabiny nawigacyjnej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na powyższy przycisk.

 

2. Górny poziom ciągu komunikacyjnego nadbudówki dziobowej ORP „Błyskawica”

 

 

11. ORP Błyskawica. Jesteśmy już o poziom wyżej. Otwarty właz trapu wiodącego na niższy poziom nadbudówki.
11. ORP Błyskawica. Jesteśmy już o poziom wyżej. Otwarty właz trapu wiodącego na niższy poziom nadbudówki.
12. ORP Błyskawica. Prawy tylny narożnik pomieszczenia powyżej włazu.
12. ORP Błyskawica. Prawy tylny narożnik pomieszczenia powyżej włazu.
13. ORP Błyskawica. Plątanina kabli i rur pod sufitem w prawym przednim narożniku. Na dole widoczny fragment drzwi do kabiny nawigacyjnej. Po lewej stronie zdjęcia trap na pomost dowodzenia.
13. ORP Błyskawica. Plątanina kabli i rur pod sufitem w prawym przednim narożniku. Na dole widoczny fragment drzwi do kabiny nawigacyjnej. Po lewej stronie zdjęcia trap na pomost dowodzenia.

 

 

14. ORP Błyskawica. Drzwi wejściowe do kabiny nawigacyjnej.
14. ORP Błyskawica. Drzwi wejściowe do kabiny nawigacyjnej.
15. ORP Błyskawica. Otwarte drzwi do kabiny nawigacyjnej.
15. ORP Błyskawica. Otwarte drzwi do kabiny nawigacyjnej.
16. ORP Błyskawica. Trap wejściowy na pomost dowodzenia (GSD). Na lewo od niego znajdują się drzwi wyjścia na lewe skrzydło pomostu nawigacyjnego. Na prawo zaś drzwi do kabiny nawigacyjnej. Przez kabinę nawigacyjną wchodzi się do sterówki.
16. ORP Błyskawica. Trap wejściowy na pomost dowodzenia (GSD). Na lewo od niego znajdują się drzwi wyjścia na lewe skrzydło pomostu nawigacyjnego. Na prawo zaś drzwi do kabiny nawigacyjnej. Przez kabinę nawigacyjną wchodzi się do sterówki.

 

 

17. ORP Błyskawica. Drzwi wyjścia na lew skrzydło pomostu nawigacyjnego.
17. ORP Błyskawica. Drzwi wyjścia na lew skrzydło pomostu nawigacyjnego.
18. ORP Błyskawica. Widok zejściówki z pomostu dowodzenia (GSD) do omawianego pomieszczenia komunikacyjnego.
18. ORP Błyskawica. Widok zejściówki z pomostu dowodzenia (GSD) do omawianego pomieszczenia komunikacyjnego.
19. ORP Błyskawica. Widok do pomieszczenia z włazu na GSD. Warto zwrócić uwagę, że jak na okręt, obydwa pokazane w reportażu pomieszczenia komunikacyjne są wyjątkowo wysokie, co jest efektem podwyższenia nadbudówki w celu uzyskania dobrej widoczności ze sterówki i GSD.
19. ORP Błyskawica. Widok do pomieszczenia z włazu na GSD. Warto zwrócić uwagę, że jak na okręt, obydwa pokazane w reportażu pomieszczenia komunikacyjne są wyjątkowo wysokie, co jest efektem podwyższenia nadbudówki w celu uzyskania dobrej widoczności ze sterówki i GSD.

 

 Zdjęcia Maciej Tomaszewski 

 

 

 

Początek fotoreportażu z ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Początek fotoreportażu z ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

Początek opisu centrali artyleryjskiej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Początek opisu centrali artyleryjskiej ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

 

Fotoreportaż ze sterówki ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Zdjęcia sterówki ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

 

Fotoreportaż z kabiny nawigacyjnej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Kabina nawigacyjna ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

 

 

Podstawa prawna: Artykuł ma zadania dydaktyczno-naukowe i ma na celu krzewienie wiedzy oraz analizę krytyczną, w dążeniu do wyjaśnienia wszystkich faktów. Autor zastrzega sobie stosowanie form dozwolonego użytku publicznego, jak np. prawo cytatu. Jednakże wszystkie osoby, które uznałyby się za pokrzywdzone, autor prosi o kontakt, w celu wyjaśnienia i ewentualnego usunięcia dzieł, które byłyby objęte prawami własności.