Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

b_210_158_16777215_00_images_1_SterB_DSC01724.JPG

CDN artykułu o maszynie sterowej ORP "Błyskawica" i ogólnie okrętów typu Grom. Tym razem zamieszczam dokumentację techniczną maszyny sterowej. Nie zamieszczam tu zdjęć z przedziału maszyny sterowej, gdyż znajdują się one już w artykule: Przedział maszynki sterowej ORP "Błyskawica". Błyskawica cz. IX

 

 

 

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC1690h.jpgZ uwagi na ograniczone możliwości wklejania zdjęć o dużej rozdzielczości na tej stronie, jak zwykle, najpierw zamieszczone są ogólne zdjęcia planu a później zbliżenia na jego szczegóły. Na zdjęciu po lewej stronie czerwoną linią zaznaczone jest gdzie znajduje się na ORP "Błyskawica" przedział maszyny sterowej. Oczywiście identycznie zlokalizowany był na ORP "Grom" i maszynka sterowa była identyczna. Trzeba jednak pamiętać, że przed wojną w tym samym przedziale (po bokach) znajdowały się wewnętrzne wyrzutnie bomb głębinowych (usunięte w połowie 1941 r), których plany znajdują się w odcinku XIII cyklu artykułów Błyskawica.

 

Poniższe rysunki pochodzą z dokumentacji technicznej okrętów typu Grom. Rysunek nr 1022 D.E. pokazuje ogólny układ maszyny sterowej z zaznaczonymi częściami i listą głównych części. Podane są główne dane maszyny. Zaznaczono, że na planie nie naniesiono niezbędnych oświetleniowych lamp naftowych i smarownic.

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01688.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01690.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01691.JPG

 

 

Maszyna miała silnik parowy o podwójnych cylindrach i przekładnie mechaniczne. Jak zapewnia producent, maszyna miała być zdolna do obracania sterem z prędkością minimum 3 stopnie na sekundę niezależnie od prędkości okrętu w tym przy prędkości 38 w, przy ciśnieniu pary w cylindrze 250 funtów na cal kwadratowy. Jednak jak wiemy z prób odbiorczych ORP „Grom” pełne przełożenie steru od 0 do 35 stopni trwało 35 sekund.

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01693.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01696.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01698.JPG

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01700.JPG

 

 


zas_mini_super_T.png

 

 

Przedział maszynki sterowej ORP "Błyskawica", cz. IX

Bogaty fotoreportaż z wnętrza przedziału maszyny sterowej ORP “Błyskawica” znajdziesz klikając na powyższy przycisk.

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01702.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01704.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01706.JPG

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01708.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01709.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01710.JPG

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01711.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01712.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01713.JPG

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01714.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01715.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01716.JPG

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01717.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01719.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01721.JPG

 

 

Rysunek nr 1348.T. pokazuje sekcje cylindrów parowych i ich zaworów, razem z urządzeniem sterującym „Ster na sterburtę”.

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01723.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01724.JPGb_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01725.JPG

 

 

Opis działa 105 mm z ORP „Sęp” z wielką ilością zdjęć

Ciekawe informacje na temat artylerii głównej ORP „Sęp” a przy tym ORP „Orzeł”, znajdziesz klikając na powyższy przycisk:

 

 

b_300_0_16777215_00_images_1_SterB_DSC01726.JPG

 

 

 

 

 

Maciej Tomaszewski

 

 

 

 

 

Źródła:

Wojskowe Biuro Historyczne, Centralne Archiwum Wojskowe, archiwum MMW.

 

 

 

 

Fotoreportaż ze sterówki ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Zdjęcia sterówki ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

 

Początek fotoreportażu z ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Początek fotoreportażu z ORP Błyskawica znajdziesz tu

 

 

Fotoreportaż z kabiny nawigacyjnej ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Kabina nawigacyjna ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

 

 

Fotoreportaż z niedostępnego dla zwiedzających Salonu Kaprów na ORP „Błyskawica” znajdziesz klikając na poniższy przycisk:

Salon Kaprów na ORP Błyskawica. Fotoreportaż znajdziesz tu

 

Podstawa prawna: Artykuł ma zadania dydaktyczno-naukowe i ma na celu krzewienie wiedzy oraz analizę krytyczną, w dążeniu do wyjaśnienia wszystkich faktów. Autor zastrzega sobie stosowanie form dozwolonego użytku publicznego, jak np. prawo cytatu. Jednakże wszystkie osoby, które uznałyby się za pokrzywdzone, autor prosi o kontakt, w celu wyjaśnienia i ewentualnego usunięcia dzieł, które byłyby objęte prawami własności.