Spadochrony dobierano stosownie do wagi i konstrukcji ładunku. Dołączano je do kontenerów bezpośrednio przed ich podwieszeniem do samolotów. Miało to zapewnić dobrą kondycję spadochronu oraz zminimalizować możliwość wystąpienia uszkodzeń uniemożliwiających zadziałanie.
Autor: Jurek Szcześniak
Zdjęcia udostępniło SRH PSZ
Przekrój poduchowatego pokrowca, wykonanego z grubej tkaniny, w którym umieszczano spadochrony był dopasowany do średnicy kontenerów. Mocowano go za pomocą dwóch lub czterech (w zależności od konstrukcji kontenera) przyszytych doń taśm zakończonych karabińczykami. Wpinano je w uchwytu mocowane na stałe wewnątrz niszy spadochronu lub na zewnątrz, po obu stronach kontenera. Pokrowiec był zamykany z jednej strony za pomocą sześciu klapek stanowiących jego integralną część. Klapki te, utrzymujące spadochron w środku, zabezpieczano przed otwarciem linką, którą przypinano następnie do liny statycznej. Po zrzuceniu ładunku sznurująca podkowiec linka była zrywana. Uwolniony spadochron wraz z linkami nośnymi zostawał wyciągnięty na zewnątrz. Gdy linki wraz z czaszą całkowicie opuściły pokrowiec i czasza była już w pełni otwarta, druga linka, łączącą jej szczyt z pętlą na końcu liny statycznej (przywiązanej do konstrukcji samolotu) urywała się.
Kod barwny spadochronów (stosowany przez regularne jednostki, w przypadku zrzutów dla ruchu oporu nie był on przestrzegany):
jasno niebieski - żywność
czerwony - uzbrojenie i amunicja
żółty - środki medyczne
biały - dodatkowe wyposażenie indywidualne pojedynczych żołnierzy lub oddziału
Agenci i członkowie grup dywersyjnych byli zrzucani na spadochronach barwy khaki.
1) Spadochron towarowy Mk I typ R (?). Stosowany w przypadku kontenerów typu: C, H, CLE Mk. III.
L.M.O.S. 34162 (numer inspekcyjny?)
15c/190 czerwony (liczba po ukośniku oznacza barwę spadochronu)
Maksymalny ciężar ładunku: 158 kg
Średnica czaszy spadochronu: 8,5 m
Barwa: czerwony
Rok produkcji: ?
Spadochron opracowany pod koniec 1941 roku. W zależności od potrzeb był używany pojedynczo lub po kilka sztuk razem (przy koszach Wicker Pannier / Wire Pannier). Czasza (28 klinów) i linki nośne wykonane ze sztucznego jedwabiu.
2) Typ „R”
Maksymalny ciężar ładunku: 226 kg
Prędkość zrzutu nie powinna przekraczać 322 km/h
Barwa: khaki
Rok produkcji: ?
3) C.W. PACK MK. I.
Maksymalny ciężar ładunku: 83 kg
Prędkość zrzutu nie powinna przekraczać 210 km/h
Średnica czaszy spadochronu: 5,5 m
Barwa: biały
Rok produkcji: 1945
Post scriptum
Zdjęcia zostały wykonane kilka lat temu (trudno doprawdy w to uwierzyć, wydaje mi się, że to było zupełnie niedawno) na lotnisku aeroklubowym Rudniki koło Częstochowy. W ramach imprezy na czerwonym spadochronie zrzucono cenny (płynne %) ładunek. Mimo upływu kilkudziesięciu lat od jego wyprodukowania wszystko przebiegło zgodnie z planem. Instruktorem składania był wówczas nasz przyjaciel Paweł Moszner. Jego też ręce (ale nie tylko ), widać na większości zdjęć.
Uwaga:
Powyższe opisy spadochronów trudno uznać za kompletne. Temat w dalszym ciągu domaga się rzetelnego opracowania. Z powodu braku dostępu do źródeł, nie jest to zadanie łatwe.
Czytaj więcej na Facebook o Stowarzyszeniu Polskie Siły Zbrojne / Per saperne di più
Jeśli chcesz odwiedzić stronę Facebook Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne, kliknij na przycisk powyżej.
Czytaj więcej na stronie WWW Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne / Per saperne di più