Prezentujemy nasz najnowszy nabytek - tunikę maskującą wykonywaną ze zdobycznego materiału produkcji włoskiej (M1929 Telo mimetico).
Autor: Jurek Szcześniak
Zdjęcia udostępniło SRH PSZ
Wprowadzony przez Włochów w 1929 roku nowatorski, trójbarwny, wzór znalazł zastosowanie między innymi w produkcji, umożliwiających budowę wieloelementowego namiotu, indywidualnych pałatek żołnierskich. Późniejsza wersja pałatek umożliwiała noszenie ich w charakterze, bardzo zbliżonej do prezentowanej na zdjęciach, tuniki maskującej/peleryny przeciwdeszczowej.
Po kapitulacji Włoch (3 września 1943), znaczna ilość maskującej tkanin została przejęta zarówno przez Niemców jak i przez oddziały alianckie. Materiał był wykorzystywany do szycia namiotów, ubiorów maskujących, worków transportowych, pokrowców na śpiwory, peleryn przeciwdeszczowych itp.
Sporządzone przez dowódcę 5. Sekcji maskowania (5. Kresowa Dywizja Piechoty) por. Walaska zestawienie materiałów maskujących zużytych podczas operacji „Honker” (czwarta próba przełamania tzw. Linii Gustawa pod Monte Cassino), wykazuje między innymi: kurtki maskujące (razem: 2380 sztuk), w tym np. 5. Wileńska i 6. Lwowska Brygada Piechoty - łącznie 1730 sztuk (źródło: Bogusław Polak). Przytoczone liczby pokazują, że tego typu tuniki nie były w masowym użyciu.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w niniejszy projekt.
Stowarzyszenie PSZ Jurek Szcześniak
Czytaj więcej na Facebook o Stowarzyszeniu Polskie Siły Zbrojne / Per saperne di più
Jeśli chcesz odwiedzić stronę Facebook Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne, kliknij na przycisk powyżej.
Czytaj więcej na stronie WWW Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne / Per saperne di più
Jeśli chcesz odwiedzić stronę WWW Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne, kliknij na przycisk powyżej.
Podstawa prawna: Artykuł ma zadania dydaktyczno-naukowe i ma na celu krzewienie wiedzy oraz analizę krytyczną, w dążeniu do wyjaśnienia wszystkich faktów. Autor zastrzega sobie stosowanie form dozwolonego użytku publicznego, jak np. prawo cytatu. Jednakże wszystkie osoby, które uznałyby się za pokrzywdzone, autor prosi o kontakt, w celu wyjaśnienia i ewentualnego usunięcia dzieł, które byłyby objęte prawami własności.