Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

Reklama

b_178_133_16777215_00_images_2_KD_DSC00741.jpg

Krypa desantowa typu K.D. była interesującym projektem do realizacji którego przymierzano się w planie rozbudowy flotylli rzecznej z 1931 r.

 

 

 

zas_mini_super_T.png

Autor: Maciej Tomaszewski

 

 

Wymagania w stosunku do krypy mówiły o przystosowaniu jej do przewożenia „pod pancerzem” 60 żołnierzy w pełnym rynsztunku, których przewidywana waga to 6 000 kg. W związku z tym w środkowej części nadbudówki umieszczono duże pomieszczenie dla żołnierzy. Ciekawym rozwiązaniem było wyposażenie tego pomieszczenia w boczne drzwi opuszczane i podnoszone na stalowych linach, które po opuszczeniu miały służyć za trapy ułatwiające desantowi opuszczanie przedziału, lub zajmowanie w nim miejsca. Jednostka miała być wyposażona w jedną łódź o wymiarach: długość 4,5 m, szerokość 1,2 m i wysokość 0,6 m.

 

b_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00737.jpgb_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00739.jpgb_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00741.jpg

 

b_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00742.jpgb_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00743.jpgb_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00744.jpg

 

b_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00745.jpgb_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00746.jpgb_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00747.jpg

 

b_300_0_16777215_00_images_2_KD_DSC00751.jpg

 

Krypa miała mieć własny napęd dzięki któremu powinna osiągać prędkość 12 km/h. Wymagano możliwości utrzymywania tej prędkości przez 30 godzin, w związku z czym oczekiwano, że będzie dysponowała zasięgiem 360 km.

 

Jednostka miała posiadać stosunkowo silne opancerzenie , jak na jednostkę rzeczną z tego okresu, bo z płyt grubości 10-12 mm. Biorąc pod uwagę, że zamierzano ją uzbroić w wieżyczkę typu Ursus, możliwości bojowe krypy nie byłyby gorsze od ówczesnych lekkich kutrów uzbrojonych. Powstałby w ten sposób swoisty wodny pojazd bojowy piechoty. Niestety już w planowanej w 1935 r. poprawce do planu z 1931 r. krypa desantowa nie pojawia się, podobnie jak w planie z 1936 r. We wrześniu 1939 r., dla oddziału desantowego musiano stosować środki improwizowane.

 

zas_mini_super_T.png

 

 

Dane krypy desantowej typu K.D. według specyfikacji i jej planu.

Długość całkowita (bez steru):

1350 cm

Szerokość całkowita:

300 cm

Szerokość kazamaty pancernej w dolnej części:

290 cm

Szerokość kazamaty pancernej po dachu:

240 cm

Wysokość kadłuba na burcie:

85 cm

Wysokość od dna do stropu kazamaty:

200 cm

Wysokość wieży:

54 cm

Wysokość całkowita:

254 cm

Zanurzenie:

45 cm

Wyporność:

13 ton

Kadłub wykonany z blach stalowych grubości:

3 mm

Pancerz „blokhaus”:

12 mm

Dach nadbudówki:

10 mm

Silnik:

benzynowy

Sterowanie:

zwykłe

Urządzenie kotwiczne:

jedno zwykłe urządzenie kotwiczne

Rejon działania: 30 godzin pełnego biegu czyli:

360 km

Szybkość:

12 km/h

Reflektory:

mały reflektor

Pozostałe:

2 latarnie Ratjera

Załoga:

?

Ilość żołnierzy desantu:

60 osób.

   

 

 

Bibliografia

Historyczne dokumenty i rysunki techniczne z archiwum Wojskowego Biura Historycznego (kiedyś CAW).