Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

Samochody, motocykle i pojazdy specjalne (Italia)

SPA CL 39

Przez niemal cały okres międzywojenny wojska włoskie szykowały się do wojny takiej jakiej Włosi doświadczyli podczas I W.Ś. Czas i nowe włoskie aspiracje wykazały, że szykowanie się do wojny obronnej w górach (w Alpach) już nie jest potrzebne, że wojny które toczy rzeczywiście Italia odbywają się raczej na równinach i na wielkich przestrzeniach w Afryce. Na progu nowej wielkiej wojny zmieniono więc kierunek przygotowań. 

 

 

Próby autocarretta OM w sierpnia 1932 roku podczas manewrów w Umbrii

Pojazd na zdjęciu na oko wygląda na staroświecki twór pochodzący jeszcze sprzed I WW a co najwyżej z okresu tej wojny. To zadziwiające, ale powstał on dużo później i wszedł do eksploatacji o 15 a nawet 20 lat później niż jego wiek można ocenić „na oko”. Wpływ na taką ocenę ma praktyczny brak kabiny kierowcy osłoniętej od góry tylko plandeką, widoczne lampy acetylenowe, czy koła z ogumieniem typu masyw - czyli cechy widoczne w samochodach sprzed I WW. Tymczasem każdy wysoko położony element ma wpływ na stateczność boczną samochodu terenowego i np. zredukowanie do minimum obudowy kabiny kierowcy na pewno nieco tę stateczność poprawiało. Mało tego, tym bardziej nikt nie podejrzewa tego samochodu o to, że ta niepozorna maszyna może zawierać nowoczesne rozwiązania techniczne. A pozory mylą! Tymczasem w Polsce (by sobie to uświadomić) pojazdem o zbliżonych zdolnościach jazdy terenowej były dopiero dwa prototypy Pzinż.303 z 1938 r. (i niestety na dwóch prototypach się skończyło).

3Ro_35.jpgW wewnętrznej nomenklaturze fabrycznej średnia ciężarówka serii 464 opracowana została pod koniec 1937 r. na potrzeby ciężkiego transportu wojskowego i cywilnego. Model 3 Ro NM (czyli diesel wojskowy) narodził się w 1938 roku, według specyfikacji wojskowej. Zapotrzebowanie określało wymagania na ciężki samochód ciężarowy mający zastąpić dotychczas używane Lancia Ro. Podstawowe zmiany to zastosowanie nowego 5-cylindrowego silnika wysokoprężnego, zastosowanie – w przeciwieństwie do poprzedników – opon pneumatycznych i nowa transmisja pozwalająca wykorzystać podczas jazdy 8 przełożeń. Nowa Lancia 3 Ro NM mimo napędu 4x2, okazała się wyjątkowo wytrzymałym i niezawodnym oraz wszechstronnym samochodem, który mógł działać z dobrym skutkiem na wszystkich teatrach wojny i we wszystkich warunkach pogodowych, od sowieckich stepów po afrykańskie pustynie.