Logo zawiera zestaw zdjęć dotyczący historii wojskowej Włoch z okrętami, samolotami pojazdami i żołnierzami wojsk ale także zdjęcie powieszonego Mussoliniego a na logo naniesiony jest herb Królestwa Italii.

“Who does not respect and not value your past is not worthy of respect, present or future rights to.” Marshal Józef Piłsudski „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

b_262_176_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_1a.jpg

Na zdjęciach prezentujemy brytyjską bańkę na paliwo stosowaną w zasobnikach zrzutowych* projektowanych przez Central Landing Establishment (z siedzibą na lotnisku RAF Ringway koło Manchesteru).

 

 

 

Autor: Jurek Szcześniak
Zdjęcia udostępniło SRH PSZ

 

 

Jest to przypuszczalnie pierwsza jej wersja, wykonana jeszcze z gładkiej, zgrzewanej blachy. Wymiary: wysokość - 43 cm, średnica - 26,5 cm. Pojemność: około 10 litrów (?). Na bańce zachowało się ciemnozielone malowanie oraz wykonane białą farbą, częściowo jedynie dające się odczytać, napisy.
 
Produkcja tego typu baniek rozpoczęła się na początku lat czterdziestych. Z internetowych postów znany mi był dotychczas jedynie, najwyraźniej późniejszy, karbowany model i jego cztery wersje, różniące się miedzy sobą zamknięciem (1. zakręcana przy pomocy „nakrętki” (stosowanej także w kanistrach), 2. zamykana na zamek typu dociskowego, stosowany przy „niemieckich” kanistrach), sposobem tłoczenia górnej ścianki oraz będącym tego konsekwencją umiejscowieniem rączki. 
 
 
b_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_1.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_2.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_3.jpg
 
b_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_4.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_5.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_6.jpg
 

 

Warto przy okazji dodać, że pierwotnie do transportowania paliw w Armii Brytyjskiej wykorzystywano prostopadłościenne bańki (British Oil Can, Flimsy Fuel Can / 9 lub 18 litrów), wykonane z cienkiej, łączonej przy pomocy zgrzewania blachy (patrz zdjęcia). Nie miały one należytej odporności, ich wykonanie było czasochłonne i kosztowne. Bańki przeciekały, „korek” wymagał użycia specjalnego klucza, niewygodny uchwyt utrudniał przenoszenie, samo zaś nalewanie bez pomocy lejka, było problematyczne. 
 
W praktyce okazało się, że bańki te były produktem w zasadzie do jednorazowego użycia. Ich miejsce szybko (podczas kampanii w Afryce Północnej, 1941-1943), zajęły tzw. Jerry Can (Jerry - amerykańskie, slangowe określenie Niemców), będące kopią zaprojektowanego w Niemczech, pod koniec lat 30-tych, znakomitego, trwałego i funkcjonalnego kanistra o pojemność 20 litrów (na dołączonych zdjęciach kanister produkcji amerykańskiej).
 
 

b_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_7.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_8.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_9.jpg

 

b_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_10.jpgb_300_0_16777215_00_images_Rek1_grhPSZ_kanis_zrzut_kanis_11.jpg

Za wypożyczenie eksponatu dziękuję Rafałowi Chełmińskiemu. O ile ktoś z Was posiada zbędną „nakrętkę” do takiej banki, prosimy o kontakt. 
 
*Obszerniej pisałem o nich w artykule „Operation Carpetbagger” cz. II / Lotnictwo 2/2009.

 

 

 

 

Czytaj więcej na Facebook o Stowarzyszeniu Polskie Siły Zbrojne / Per saperne di più

 Jeśli chcesz odwiedzić stronę Facebook Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne, kliknij na przycisk powyżej.
 

Czytaj więcej na stronie WWW Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne / Per saperne di più

 Jeśli chcesz odwiedzić stronę WWW Stowarzyszenia Polskie Siły Zbrojne, kliknij na przycisk powyżej.
 
 
 

Czytaj włoski ekwipunek

Czytaj polski ekwipunek

Czytaj ekwipunek na świecie